Index__ Forum__ Książka gości__ Teksty__ Galerie__ Prasa__ Projekt Rekord__ WSK Team__ Linki__ Administracja__ Motocykle WSK Toplista__
WSK M06 Z
Czw, 13 Kwi 06 - PROCu
... Owocem tej pracy był motocykl typu M06 Z (Z – zmodernizowany) stanowiący bardziej luksusową odmianę podstawowego modelu. Wykonany w 1958 roku prototyp miał nowy widelec teleskopowy ze sprężynami śrubowymi o progresywnym działaniu i z tłumieniem hydraulicznym. Skok koła przedniego zwiększył się do 150mm. Motocykl wyposażono w pełnopiastowe hamulce odlewane ze stopu lekkiego. Średnia bębnów została zwiększona do 132mm. W obu kołach wprowadzono osie przetykowe. Ramę motocykla wykonano z belek o profilu prostokątnym. Motocykl otrzymał nowe głębokie błotniki i wyższe siodło kanapowe o zmienionym kształcie. Prędkościomierz przeniesiono z górnej półki widelca do nowej obudowy reflektora. W prototypie zabudowano tylny bagażnik o nośności 15 kg, likwidując jednocześnie bagażnik na zbiorniku paliwa.

Do napędu motocykla zastosowano dotychczasowy silnik, ale Zakłady Metalowe w Nowej Dębie kończyły przygotowania do produkcji zmodernizowanej wersji silnika, której nadano symbol S-01Z. Silnik ten powstał w wyniku współpracy Zakładowego Biura Konstrukcyjnego z Katedrą Silników Trakcyjnych Politechniki Krakowskiej. Największy wkład pracy w konstrukcję tej wersji silnika wnieśli mgr inż. Wiesław Wiatrak i mgr inż. Stanisław Jarnuszkiewicz.

W nowym cylindrze zmieniono czasy rozrządu, kształt i wielkość kanałów oraz zwiększono powierzchnię żeber. Również w głowicy zwiększono żebra, a ponadto zmieniono kształt komory spalania. Świecę zapłonową umieszczono centralnie. W układzie zasilania zastosowano gaĽnik typu G-20. Nowa konstrukcja tłumika o cygarowym kształcie także przyczyniła się do poprawy osiągów silnika. Stopień sprężania wynosi 6,9, moc –4,4 kW (6,0 KM) przy 4800 obr/min. Pierwszą serię liczącą 250 sztuk silników typu S-01Z wykonano w listopadzie 1958 roku. Z uwagi na odgórne ograniczenie ceny popularnego motocykla do 7000zł, nie było możliwe wprowadzenie do niego wszystkich nowych rozwiązań. W wyniku tego dyrekcja WSK postanowiła uruchomić produkcję dwóch modeli.
Wersja popularna oznaczona jako M06 L otrzymała tylko Wzmocniona ramę, nowy silnik i nowe siodło, natomiast wersja M06 Z otrzymała wszystkie nowe zespoły. Nie zastosowano jednak bagażnika tylnego, lecz dodano uchwyt ułatwiający ustawienie motocykla na podstawce centralnej. Wprowadzono tajże małe trójkątne osłony boczne. Cenę modelu M06 Z wyposażono w chromowane obręcze i światło hamulcowe (stop) ustalono na 10600zł. Dostępna była też tańsza wersja, z malowanymi obręczami kół i bez światła stop w cenie 9600zł. Produkcję modeli M06 Z i M06 L rozpoczęto w lutym 1959 roku....

(fragment pochodzi z książki Andrzeja Zielińskiego pt. Polskie motocykle 1946-1985)

WSK M06Z wspomina również pan Rafał Dmowski w swym artykule „Narodziny gwiazdy” („Świat motocykli” 2 2003) pisząc o nim: „...Był to motocykl ładny i dość nowoczesny...”. Rzeczywiście model „Z” miał w sobie coś takiego czego nie miała już żadna inna WSKa
WSKa na zdjęciach to wersja tańsza. Motocykl ten pojawił się zupełnie niespodziewanie, dzień wcześniej czytałem opis tego motocykla, ale nie miałem zamiaru go szukać, w ogóle nie miałem zamiaru kupować WSKi. I tak na drugi dzień rano pojechałem do swojego warsztatu. Gdy zjawiłem się na miejscu zobaczyłem grupkę znajomych, wśród których był koleś właśnie z tą WSKą. Od razu zapytałem ile za nią chce i po krótkich negocjacjach motocykl został w moim garażu. Brakowało w nim jedynie siodła, które później się szybko znalazło. „Babcia” (tak na nią wszyscy wołają) opuściła mój warsztat prawie tak szybko jak się w nim pojawiła.
Motocykl przeszedł przez ręce moich 3 kumpli i trafił po raz kolejny do mnie.
WSKa ta jest niemal w 100% oryginalna i pochodzi z 1959 roku. Niestety czas zrobił swoje i motocykl wygląda tak jak wygląda. Mało czytelne są „ślady” po szparunkach a znak WSK na jasnym tle już praktycznie nie istnieje. Zachowała się jednak elektryka, która wygląda jak nowa.


Śro, 17 Paź 18. Odwiedzono nas 1632581 razy. Na stronie jest 5 osób.
© 2001-2004 by theBaldOne