Index__ Forum__ Książka gości__ Teksty__ Galerie__ Prasa__ Projekt Rekord__ WSK Team__ Linki__ Administracja__ Motocykle WSK Toplista__
Motocyklowe dylematy
Nie, 17 Lut 08 - Shoei
Motocyklowe dylematy

W drodze do Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego w Świdniku podwiozłem pracownika tego zakładu. Opowiadając o fabryce powiedział: „Motocykle w pewnym sensie są u nas produkcją uboczną. Głównie nastawiamy się na wyroby przemysłu lotniczego”.
Gorąco zaprotestowałprzeci8wko tej opinii zastępca dyrektora naczelnego ds. technicznych inż. Jan Świerczek. Na zarzuty, że przestarzałe konstrukcje motocyklowe potwierdzałyby mniemanie mojego rozmówcy, no i motocyklistów jeżdżących na wueskach, dyr. Świerczek przypomniał historie bezinwestycyjnego przejścia produkcji motocykli przez zakład i przedstawił cały szereg trudności z którymi WSK boryka się obecnie przy produkcji jednośladów.
Główną przyczyną kłopotów wydaje się być rozwój przemysłu samochodowego który przejmuje nakłady inwestycyjne i potencjał produkcyjny kooperantów. Inną z przyczyn jest też fakt przynależności Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego w Świdniku do innego zjednoczenia niż jedyny wytwórca silników motocyklowych – Zakłady Metalowe w Nowej Dębie.
Mimo przestarzałego parku maszynowego, WSK Świdnik wyprodukuje w tym roku i dostarczy na rynek 96 tys. Motocykli. Z poszczególnych modeli będą to: M06 B3 125cm – 50.400 szt.; M06 B3 Gil – 15.000 szt.; M21 W2 175cm – 17.600 szt. i M21 W2 Kobuz – 13.000szt.
Uzgodniony już z handlem plan dostawy na rok 1979 przewiduje 90 tys. Motocykli. Plan ten jest nieco niższy niż na rok bieżący, gdyż wejdą do produkcji dwa nowe modele – Kraska 125 (5 tys. szt.) i Perkoz 175 (15 tys. szt.). Nowe motocykle są bardziej pracochłonne i stąd mniejsza ich ilość. Niestety zaniechano produkcji wszystkich usportowionych wersji motocykli, jak Lelek 125cm, WSK 175 Sport oraz Bąk 125 i Dudek 175. Jeżeli chodzi o Bąka i Dudka to naszym zdaniem niema czego żałować, ale brak modeli Lelek i WSK 175 Sport należy uznać za rzecz co najmniej dziwną.
Kierownictwo tłumaczy się brakiem zamówień handlu na te modele. Jeśli by zamówienia takie wznowiono, to produkcje Lelków i WSK 175 Sport fabryka może podjąć w każdej chwili.

Co z silnikami?

Od chwili przejęcia przez WSK Świdnik całkowitej produkcji motocykli nie zmienił się w zasadzie silnik podstawowej wersji pojazdu klasy 125cm, wywodzący się z konstrukcji lat 30-tych. Nasze motocykle też już wyrastają z silnika W2 Bx 175cm, skonstruowanego na początku lat 60-tych.
Silnik produkowane są w Zakładach Metalowych w Nowej Dębie. Nie mogą one być brane pod uwagę, jako źródła napędu nowoczesnych motocykli, projektowanych w Świdniku na lata 80-te. W związku z tym w WSK skonstruowano, opracowano i przebadano, przy współudziale Politechniki Krakowskiej, nowe silniki – typ 3.41 o pojemności 175cm (18KM, 5-stopniowa skrzynia biegów) i typ 3.42 o pojemności 125cm (14KM, 5 biegów, zunifikowany w 75 proc. z silnikiem 3.41).
Oba silniki mają przeniesienie napędu z wału korbowego na sprzęgło kołami zębatymi, a nie tradycyjnym łańcuchem. Silniki te są bardzo trwałe – podczas badań wytrzymały przebieg do 40 tys. km. Nadają się przy tym do adaptacji w motocyklach sportowych. Kiedy zwiedzałem zakładowy ośrodek badawczy, na hamowni przechodził właśnie próby silnik o pojemności 250cm do rajdów obserwowanych, oparty o konstrukcje silnika 3.41.
W celu maksymalnego skrócenia czasu uruchomienia ewentualnej produkcji w Nowej Dębie, opracowano w WSK wersję przejściową silników 3.41 i 3.42 – silnik 3.40 (w wersji 175cm – 15KM, 5 biegów, stałe przeniesienie napędu na sprzęgło). Przy konstrukcji tej wersji przejściowej wykorzystano szereg elementów z silnika W2 Bx.

- Kiedy wobec tego będzie nowy silnik? – Pytam
- Gdy tylko zapadnie decyzja o produkcji - brzmi odpowiedź


Zapowiedź nowości

WSK Świdnik ma opracowany szereg rozwiązań i gotowych motocykli, już nawet na lata 80-te. Są nowe układy hamulcowe, amortyzatory, osprzęt.
Podwozie mamy opracowane – mówi główny specjalista ds. rozwoju motocykli – inż. Mieczysław Krzeszowiec. Cały problem, od którego uzależniamy uruchomienie produkcji nowych motocykli, tkwi jednak w dobrym nowoczesnym silniku.
W zakładzie pracuje się nad kilkoma wersjami motocykli, których prototypy przechodzą badania. Są wśród nich motocykle w wersjach sportowych i szosowych. Konstruktorzy wytyczyli zgodnie z tendencjami światowymi kierunki rozwoju naszych motocykli; koła z odlewanymi piastami, obręczami i szprychami stanowiącymi nierozłączną całość, hydrauliczne hamulce tarczowe z przodu i tyłu, amortyzatory tylne z regulowanym ugięciem wstępnym sprężyny, w zależności od obciążenia, a w dalszej perspektywie – wahacz z centralnym amortyzatorem i asymetryczne światło mijania.
Jeden z gotowych modeli wzbudza szczególne uznanie. Jest to szosowy motocykl o pięknej linii w którym zastosowano szereg powyższych nowinek. Odlewane pod ciśnieniem 5-szprychowe koła, nowa podwójna rama, płaska lampa, zblokowane pozą niż wskaźniki, wyścigowa kanapa i kierunkowskazy. Prototyp wyposażono w 18konny silnik o pojemności 175cm, który pozwala na uzyskiwanie prędkości maksymalnej do 115km/h.

Cztery etapy rozwoju.

W WSK opracowano koncepcje czteroetapowego rozwoju przemysłu motocyklowego. W okresie pierwszym i drugim postanowiono zmodernizować, znane od lat 125-ki i 175-ki – i stad właśnie wzięła się seria „ptaków”. W pierwszym etapie kosmetycznie odnowiono jednoślady – Lelek i Kobuz; w drugim udoskonalone będą technicznie Perkoz i Kraska. Pozostałe etapy i motocykl lat 80-tych jeszcze przed nami.
Zapewniono nas że motocykl M21 W2 Perkoz znajdzie się w handlu w III kwartale przyszłego roku. Praktycznie zmieniono w nim wszystko, oprócz silnik 175cm. Zastosowano m.in. nową ramę o sztywniejszym układzie, w dolnej części dwururową; zawieszenie przednie o skoku 170mm z obustronnym tłumieniem olejowym o zwiększonej wytrzymałości i trwałości; koła o większej średnicy bębnów hamulcowych z wziernikami zużycia okładzin hamulcowych, o znacznie zwiększonej szczelności bębnów. Również nowymi zespołami są zblokowane przełączniki świateł, stacyjka i zespół wskaźników. Perkoz ma włącznik światła stop zarówno przy tylnim jak i przednim hamulcu oraz migające kierunkowskazy.
Konstruktorzy opracowali do Perkoza osłony na nogi, wiatrochron oraz funkcjonalne i efektowne pojemniki na bagaż. Niestety bezskutecznie jak dotąd, szukają wykonawców na owe tak potrzebne elementy wyposażenia. Chętnym producentom zakład udostępni niezbędną dokumentacje techniczną, oraz nawet jeżeli zajdzie konieczność jej adaptacje.

W VI kwartale przyszłego roku wejdzie do produkcji nowy motocykl klasy 125cm – M06 B3 Kraska. Będzie on miał przednie zawieszenie wysokiej klasy, jak w Perkozie oraz nowe hamulce, zespół wskaźników i przełączników. Włącznik światła stop będzie umieszczony także przy dźwigni hamulca ręcznego.
Jeżeli byłyby nowe silniki i ukończono budowę hali montażowej i lakierni – to może nawet udałoby się nieco przyśpieszyć produkcje któregoś z nowych modeli, nawet tych przewidywanych na lata 80-te.


Zdjęcia wiatrochronu i pojemników na bagaż do Perkoza można znaleźć tutaj:
http://www.polmot.skip.pl/index.php?mode=article&submode=view&id=89

Przepis z miesięcznika „Motor”
Autor artykułu - Janusz Wej
Artykułu użyczył – Shoei
Opracowanie dla polmot.prv.pl – Sobi


Wto, 21 Lis 17. Odwiedzono nas 1520175 razy. Na stronie jest 1 osób.
© 2001-2004 by theBaldOne