Index__ Forum__ Ksi捫ka go軼i__ Teksty__ Galerie__ Prasa__ Projekt Rekord__ WSK Team__ Linki__ Administracja__ Motocykle WSK Toplista__
Popularny motocykl rajdowy z WSK 安idnik
Nie, 17 Lut 08 - Shoei
POPULARNY MOTOCYKL RAJDOWY z WSK 名IDNIK ("Motor" nr 11/1972)

W roku 1969 zosta這 zawarte porozumienie o wsp馧pracy pomi璠zy Polskim Zwi您kiem Motorowym a Wytw鏎ni Sprz皻u Komunikacyjnego w 安idniku, maj帷e na celu popraw sytuacji sprz皻owej w dziedzinie motocykli Sportowych. Rozpoczynaj帷 realizacje podj皻ych zobowi您a, WSK 安idnik w pierwszej po這wie 1970 t. wyprodukowa豉 50 sztuk popularnych motocykli rajdowych o pojemno軼i 175cm³ - MR16BP model 1970 r.
Za這瞠niem tych motocykli by這 zabezpieczenie potrzeb sprz皻owych szerszej grupy zawodnik闚, nie wchodz帷ych w sk豉d 軼is貫j czo堯wki krajowej, kt鏎a od lat startowa豉 na wyczynowym sprz璚ie importowanym. Ta grupa zawodnik闚 praktycznie nie mia豉 瘸dnego sprz皻u, na kt鏎ym mog豉by doskonali swoje wyniki sportowe, gdy motocykle sportowe wyprodukowane WSK 安idnik w latach 1966—1968 zosta造 ju dawno doszcz皻nie wyeksploatowane.
Drugim nieodzownym warunkiem stawianym przy konstrukcjach motocykli by豉 niska cena, maj帷a umo磧iwi ich nabycie r闚nie klubom o mniejszych zasobach finansowych.
Wychodz帷 z tak przyj皻ych za這瞠, powsta omawiany model popularnego motocykla rajdowego MR16BP (model 1970 r.).Ca豉 seria tych motocykli trafi豉 do klub闚 sportowych zrzeszonych w Polskim Zwi您ku Motorowym i LOK w pierwszej po這wie 1970 r. Motocykle te bra造 udzia w licznych eliminacjach do Rajdowych Mistrzostw Polski.
W Wi瘯szo軼i zawod闚 bra造 r闚nie ekipy techniczne WSK 安idnik i ZM D瑿a zabezpieczaj帷e sprz皻 w niezb璠ne cz窷ci zamienne oraz obserwuj帷e jego dzia豉nie w trudnych warunkach terenowych.
Na podstawie przeprowadzonych obserwacji i zebranych do鈍iadcze WSK 安idnik opracowa豉 w 1970 r. ulepszony typ popularnego motocykla rajdowego MR16BP model 1971 r. kt鏎y r騜ni si znacznie w stosunku do modelu z roku 1970.
W 1971 r. Wytw鏎nia Sprz皻u Komunikacyjnego w 安idniku wyprodukowa豉 73 szt. tego typu motocykli rajdowych (rys. 2 i 3) przekazuj帷 je na przestrzeni od czerwca do pa寮ziernika 1971 klubom sportowym zrzeszonym w Polskim Zwi您ku Motorowym.
Motocykl MR16BP w wersji z 1971 r. r騜ni si od wersji 1970 r. nast瘼uj帷ymi rozwi您aniami konstrukcyjnymi:
1. Zw篹onym i obni穎nym zbiornikiem paliwa u豉twiaj帷ym jazd terenow w pozycji stoj帷ej.
2. Zmniejszonym i obni穎nym siod貫m.
3. Zw篹onymi puszkami: filtra powietrza i narz璠ziow.
4. Nowym t逝mikiem wydechu zapewniaj帷ym lepsze osi庵i silnika, poprawiaj帷ym wygod jazdy w pozycji stoj帷ej oraz daj帷ym mniejsz o 10 dB g這郾o嗆.
5. Elastycznym mocowaniem rury wydechowej do cylindra za pomoc spr篹yn.
6. Bardzo mocnymi kutymi p馧kami aluminiowymi zawieszenia przedniego, znacznie zwi瘯szaj帷ymi jego sztywno嗆.
7. Pe軟ob瑿now piast ko豉 tylnego z elastycznym zabierakiem.
8. Now kierownic o zmienionej geometrii, zaopatrzon w chwyty typu rajdowego.
9. Kutymi podn騜kami kierowcy w odmianie dla rajd闚 szybkich i obserwowanych.
10. Now konstrukcj os這ny 豉鎍ucha o zwi瘯szonej sztywno軼i.
11. Wprowadzon prowadnic 豉鎍ucha – rzecz bardzo istotna w rajdach szybkich.
12. Wprowadzonymi rurowymi os這nami obud闚 i pokryw silnika zabezpieczaj帷ymi silnik przed rozbiciem o kamienie na trasach rajdowych.
13. Zmianami w silniku znacznie poprawiaj帷ymi jego jako嗆.
14. Szeregiem innych drobnych ulepsze poprawiaj帷ych walory eksploatacyjne motocykla w warunkach trudnej eksploatacji.
Wyprodukowanie tych motocykli sta這 si mo磧iwe dzi瘯i nawi您anej dobrej wsp馧pracy z Zak豉dami Metalowymi w Nowej D瑿ie, kt鏎e przy酥ieszy造 wykonanie pierwszej partii zmodernizowanych silnik闚 W2 o pojemno軼i 175 cm³
zawieraj帷ych szereg ulepsze w stosunku do serii produkowanych w ubieg造ch latach, a tak瞠 dzi瘯i wsp馧pracy O鈔odka Techniczno-Zaopatrzeniowego Polskiego Zwi您ku Motorowego, kt鏎y dostarcza nie produkowane w kraju ogumienie terenowe, oraz obr璚ze o wymiarze 2”, stosowane na przednim kole.
Dobrze zapocz徠kowana wsp馧praca w zakresie produkcji motocyklowego sprz皻u sportowego ma wszelkie szanse dalszego rozwoju. WSK 安idnik prowadzi bowiem szereg prac konstrukcyjno-do鈍iadczalnych, kt鏎e pozwol w roku bie膨cym i nast瘼nych na stopniowe rozszerzanie asortyment闚 wytwarzanych motocykli sportowych dla potrzeb PZM i LOK.
Poni瞠j przedstawiona jest szczeg馧owa charakterystyka techniczna omawianych motocykli:

SILNIK:

Jednocylindrowy, dwusuwowy, typ W2. 鈔ednica x skok t這ka – 61 mm x 59,5 mm, pojemno嗆 skokowa 173,5 cm. Stopie spr篹ania 9:1. Moc maksymalna 10 kM przy 600 obr/min.
Zasilanie
opadowe, ga幡ik GM26U3, zalecany do rajd闚 szybkich, o przelocie gardzieli Φ
26 mm i wydatku dyszy g堯wnej 180 cm/min. Dla rajd闚 obserwowanych zaleca si ga幡ik GM24U3 o przelocie gardzieli Φ 24 mm i odpowiednio mniejszym wydatku dyszy.
Paliwo
etylina LO-94 i olej Miksol ”S” w proporcji 30:1
Filtr powietrza
papierowy (od samochodu Trabant), umieszczony w puszkach pod siod貫m.
iskrownikowy, impulsowy z wydzielonej cewki zap這nowej typu BE200B od samochodu Fiat 125 P, umieszczonej pod zbiornikiem paliwa. Obw鏚 pierwotny uk豉du zap這nowego w pr康nicy pr康u przemiennego.
Pr康nica
32-06 ze zmiennym uk豉dem po陰cze cewek. Napi璚ie 12 V, moc 50 W.
安ieca zap這nowa
o warto軼i cieplnej 260-280 wg Boscha z gwintem M14 kr鏒kim (krajowa F 100)
PRZENIESIENIE NAP犵U
wa korbowy – sprz璕這
豉鎍uchem tulejkowym 3/8" x 9,25 mm, prze這瞠nie 2,33
skrzynia bieg闚 - ko這 tylne
豉鎍uchem rolkowym 12,7 x 7,7 5 x 8,51
Skrzynia bieg闚
czterostopniowa, dwuwa趾owa. z ko豉mi stale zaz瑿ionym. Prze這瞠nia: I bieg - 2,93. II bieg - 1,79. III bieg - 1,35. IV bieg - 1.00. Wodziki zmiany bieg闚 kute.
Rama
g堯wny element no郾y t這czony z blachy. Zamkni璚ie tworz dwie szeroko rozstawione belki podsilnikowe, mocowane do g堯wnego elementu no郾ego za pomoc 鈔ub. K徠 pochylenia g堯wki ramy 2730'. Uchwyty do zak豉dania amortyzator闚 Armstrong produkowanych przez F. A. Krosno.
Zawieszenie przednie
teleskopowe, o t逝mieniu olejowym i maksymalnym skoku 160 mm, nogi nieruchome wykonane z ulepszonej cieplnie rury ze stali stopowej, w miejsce blaszanych os這n n鏬 nieruchomych wprowadzono skutecznie dzia豉j帷e pier軼ienie zgarniaj帷e. Dolna i g鏎na p鏊ka kuta z aluminium
Zawieszenie tylne
wahacz wleczony z amortyzatorami o t逝mieniu olejowym obustronnego dzia豉nia, o skoku 80 mm, wykonany z rur stalowych, 這篡skowany w samosmarnych tulejkach z tarnamidu, napinanie 豉鎍ucha napinaczami 鈔ubowymi.
Ko這 przednie
21" - szprychowe, pe軟opiastowe, piasta aluminiowa o przetykowa, obr璚z aluminiowa, ogumienie 3.00 - 21" z bie積ikiem terenowym, zamontowany trzymak opony. 字ednica b瑿na hamulcowego 135 mm, czynna powierzchnia cierna ok豉dzin F = 75 cm².
Kolo tylne
18" - szprychowe, pelnopiastowe, piasta aluminiowa, o przetykowa, obr璚z stalowa, ogumienie 4,00 - 18"z urze嬌ieniem terenowym, zamontowany trzymak opony. 字ednica b瑿na hamulcowego 135 mm. czynna powierzchnia cierna ok豉dzin F = 75 cm².
Kierownica
rurowa z uchwytami typu rajdowego.
Zbiornik paliwa
z laminatu, mocowany do ramy z przodu poprzez gumowe kszta速ki, z ty逝 gumow opask, korek wlewu z motocykli seryjnych WSK. kurek paliwa typu przesuwnego z motocykli seryjnych WSK model MO6. Pojemno嗆 9,7 l.
Siod這
pokrywa wykonana z blachy stalowej, wn皻rze z pianki lateksowej, pokrycie z dermy.
Puszka narz璠ziowa i t逝mik szum闚 ssania
z laminatu, os這na wk豉du filtra z blachy stalowej.
B這tniki
z laminatu. B這tnik przedni mocowany wspornikiem do ruchomych n鏬 teleskop闚, tylny mocowany do ramy. Specjalnie ukszta速owana tylna
cz窷 b這tnika s逝篡 do malowania bocznych numer闚 startowych. Numer startowy z przodu umocowany na specjalnym wsporniku nad reflektorem.
Podp鏎ka boczna
z rury stalowej, mocowana do wahacza, podtrzymywana spr篹yn. Motocykl nie posiada podstawki centralnej.
Podn騜ki kierowcy
stalowe. z mo磧iwo軼i regulacji co 22 º30’
Os這na 豉鎍ucha
lekka, otwarta wykonana z blachy stalowej, mocowana do wahacza poprzez gumowe przelotki.
Uk豉d wydechowy
Rura wydechowa mocowana do cylindra dwiema spr篹ynami, po陰czona z t逝mikiem wydechu specjalnym zaciskiem z motocykla SHL-175. t逝mik wydechu nierozbieralny.
Szybko軼iomierz
Umieszczony w wybraniu p馧ki na specjalnym wsporniku, do kt鏎ego mocowany jest r闚nie numer startowy. Nap璠 szybko軼iomierza, linka nap璠owa i szybko軼iomierz z motocykli seryjnych WSK.
Instalacja elektryczna
12 V bezakumulatorowa, zasilana ca趾owicie z 12 V pr康nicy pr康u przemiennego typu 32-06. Wi您ki przewod闚 umieszczone w os這nach igielitowych.
Pr康nica
Typu 32-06 ze zmienionym uk豉dem po陰cze cewek. Cewki 鈍ietlne s rozdzielone; dwie cewki le膨ce naprzeciw siebie wykorzystuje si do zasilania 鈍iate g堯wnych, nast瘼ne dwie w uk豉dzie r闚noleg造m zasilaj – 鈍iat這 pozycyjne tylne, o鈍ietlenie szybko軼iomierza, 鈍iat這 „stop” i brz璚zyk. Zasilanie 鈍iat豉 pozycyjnego tylnego, 鈍iat豉 stop i o鈍ietlenia szybko軼iomierza nast瘼uje poprzez d豉wik (cewka 豉dowania iskrownika 31-06), w celu zmniejszenia napi璚ia na 瘸r闚kach. Pozosta貫 dwie cewki po陰czone szeregowo s逝膨 do zasilania uk豉du zap這nowego. Jeden koniec pod陰czony jest do masy w pr康nic, drugi do cewki zap這nowej i przerywacza.
Lampa przednia
Od maszyn roboczych, posiada 鈍iat這 szosowe i 鈍iat這 mijania, kt鏎e jest jednocze郾ie 鈍iat貫m pozycyjnym przednim. 畝r闚ka 12 V – 35/35 W.
Lampa tylna
Adaptowana lampa tylna od motocykli seryjnych WSK posiada 鈍iat這 pozycyjne 12V – 3 W i 鈍iat這 „stop” 12 V – 5 W
Sygna d德i瘯owy
Typu SAS – 3 V z motoroweru „Komar”.
Automat „stop”
Umieszczony w pia軼ie ko豉 tylnego.
Wyposa瞠nie normalne
Pompka oraz kpl. Niezb璠nych narz璠zi.
Wyposa瞠nie dodatkowe
Bardzo bogate, zawiera ono: ko這 豉鎍uchowe zdawcze z = 13, z = 14 i z = 16, komplet podn騜k闚, kompletne d德ignie: sprz璕豉, hamulca i gazu, 鈍ieca F 100 oraz dwa pier軼ienie zgarniaj帷e do teleskop闚 przednich.

Do ka盥ego motocykla do陰czono instrukcj obs逝gi, zawieraj帷 charakterystyk techniczn, skr鏂ony katalog cz窷ci zamiennych oraz uwagi z niezb璠nymi rysunkami zawieraj帷ymi wskaz闚ki o mo磧iwo軼iach dalszego dostosowania silnik闚 W2 do startu w rajdach obserwowanych lub szybkich.
WSK 安idnik wyprodukowa豉 r闚nie szereg cz窷ci zamiennych do tych motocykli. Cz窷ci te zainteresowane kluby mog nabywa bezpo鈔ednio w Wytw鏎ni.

G堯wne wymiary motocykla:
D逝go嗆 2049 mm
Szeroko嗆 810 mm
Wysoko嗆 1090 mm
Rozstaw osi 1325 mm
Odleg這嗆 siod豉 od nawierzchni 810 mm
Najni窺zy punkt podwozia 245 mm
Wyprzedzenie ko豉 przedniego 145 mm
Masa mot. W stanie suchym 102 kg
Masa w豉軼iwa 109 kg
Obci捫enie u篡teczne 120 kg
Szybko嗆 max. W terenie 100 km/godz.

Wszystkie motocykle posiadaj podwozia malowane na kolor czarny oraz os這ny 豉鎍ucha w kolorze srebrnym. Motocykl MR16BP model 71 cztery zestawy kolor闚 nadwozia: b喚kitny, seledynowy, jasno鄴速y i jasno-czerwony; wszystkie b這tniki tego modelu pomalowano na kolor srebrny.

In. EDWARD FRO哸ZAK
Techn. BOGUSxW CIEPELA
Zak豉d Do鈍iadczalny
Przy WSK 安idnik


Sob, 19 Sie 17. Odwiedzono nas 1497194 razy. Na stronie jest 1 os鏏.
© 2001-2004 by theBaldOne