Index__ Forum__ Książka gości__ Teksty__ Galerie__ Prasa__ Projekt Rekord__ WSK Team__ Linki__ Administracja__ Motocykle WSK Toplista__
Silnik W1
Pią, 16 Lis 07 - RobertSteć
W połowie lat 60-tych w Zakładach Metalowych w Nowej Dębie powstała rodzina nowych silników „Wiatr”. Głównym konstruktorem był inż. Wiesław Wiatrak. Opracowano dwie wersje silnika: W1 o pojemności 125 cm sześc. i W2 o pojemności 175 cm. W obu zastosowano zupełnie nowe kartery silnika, ze wspólną dla obu pojemności skrzynią biegów o 4 przełożeniach. Cylinder silnika z lekkiego stopu miał żeliwną tuleję zalewaną metodą „Alfer”.
Prototypowe silniki W1 wykonano w dwóch wersjach różniących się układem zapłonowym; w wersji 12V zastosowano alternator o mocy 50W i zapłon bateryjny, w drugiej, 6V - prądnicę - iskrownik o mocy 28W. Nowy zespół napędowy testowano w różnych modelach motocykli, z których jednak żaden nie trafił do seryjnej produkcji:

- 1965 r. - WSK M06B W 1 - w zmodernizowane podwozie M06B1 zamontowano do testów silniki W1 w wersji 6V,
- 1966 r. - WSK M19 Kos II - powstało 5 prototypowych egzemplarzy z silnikiem w wersji 6 i 12V (w książce A. Zielińskiego podaje się ten model jako Kos I, w rzeczywistości było odwrotnie, wcześniejszy był model z prototypowym silnikiem S09) - fot. poniżej
- 1966 r. - WSK MR16 - motocykl rajdowy zastępujący serię „Sarenek” MR15, stosowano silniki S09, S01Z2S z 4-biegową skrzynią oraz W1J i W2, (folder)
- 1966 r. - WSK M06S - prototyp popularnego motocykla sportowego z górnym wydechem i podniesionym przednim błotnikiem
- 1967 r. - WSK Formuła A - motocykl wyścigowy, wytwarzany w krótkich seriach do początku lat 70-tych na potrzeby klubów sportowych (folder poniżej),
- 1970 r. - WSK M21 W1 - na Targach Poznańskich i Wystawie Motocyklowej w Kolonii zaprezentowano nowe motocykle serii M21, jeden z nich z silnikiem W1,
- 1972/73 - WSK M22 - motocykl popularno-rajdowy z nową ramą podwójną, po modyfikacjach stosowaną później w drugiej serii Triali MR16T, przewidziany na eksport m.in. do USA, nie wszedł do produkcji z uwagi na dużą awaryjność,
Pod koniec 1973 roku zdecydowano, że silnik W1 nie będzie stosowany w motocyklach serii M21. W produkcji pozostał stary silnik S01, z uwagi na niższe koszty wytwarzania i mniejszą awaryjność.

Występowało kilka odmian silnika W1:

- W1 - zapłon iskrownikowy, stopień sprężania 7,5:1, moc 9KM przy 5800 obr./min., max. moment - 10,8 N.m. przy 5600 obr./min.
- W1A - zapłon bateryjny, dane jak wyżej
- W1J - zapłon iskr. z nadlewem karteru na pełną osłonę łańcucha (fot.), st. spr. - 8,5:1, moc 9,5 KM przy 6000 obr./min., moment max. 12,7 N.m. przy 4000 obr./min. (fot.)
- W1X - zapłon iskr. do modelu M22, st. spr. 9,5;1, moc max. 13KM. (fot.)


Powyższy tekst nie wyczerpuje oczywiście tematu, jest to zbiór informacji będący w tym momencie w moim posiadaniu. Mogą też wystąpić różnice w parametrach przedstawianych silników, były to konstrukcje prototypowe, w których do końca badano różne wersje stopni sprężania, mocy, i ich wpływu na żywotność silnika i zużycie paliwa. Będę wdzięczny za wszelkie dodatkowe informacje na ten temat.

Robert Steć



Literatura:
„XV Lat Produkcji Motocykli WSK” , WSK Świdnik 1969
Andrzej Zieliński „Polskie Motocykle 1946-1985” , WKŁ 1999
Katalog „WEMA” - „Motocykle i Silniki Motocyklowe” W-wa 1973
Roczniki tygodnika „Motor”
Materiały reklamowe WSK
Archiwum autora




Wto, 21 Lis 17. Odwiedzono nas 1520175 razy. Na stronie jest 1 osób.
© 2001-2004 by theBaldOne